motto

Et billede siger mere end tusinde ord

Når vi ser en person, et cover eller en hjemmeside, konkluderer vi ubevidst på få sekunder, om det vi ser, er interessant, pænt, sjovt, troværdigt osv. Vi låser os lynhurtigt fast på en antagelse, som afgør om vi tiltrækkes eller frastødes. Udseendet betyder alt og styrer vores efterfølgende adfærd. Derfor er design bl.a. også en vigtigt side af søgeoptimering.

Det er som med et politisk valg eller en forelskelse:

På bundlinjen er vi primitive og vælger med følelserne på bekostning af fornuften.

"Klæder skaber folk", og det sandt både på godt og ondt. Undersøgelser fra retsager har vist, at velsoignerede og pæne mennesker generelt får mildere domme end grime og ulækre personer.

Det begynder i en tidlig alder: Når børn mobber i skolen, går det næsten altid ud over den, der er grim, tyk eller lugter dårligt. Og modsat bliver den smukke eller seje ofte leder af gruppen.

Vi lever i en tid (eller også har det altid været sådan), hvor "indpakningen" er vigtigere end "indholdet". Det gælder alt; mad, tøj, musik, tv osv. Designet går forud for funktionaliteten. Underholdningsværdien forud for substansen. Leveringen er vigtigere indholdet.

Når der holdes en tale, så er det vigtigste hvem, der holder den. Næstvigtigst er hvordan, den leveres. Og mindst vigtigt er hvad, der tales om.

Den viden anvendes over alt i reklamebranchen: Ofte ser man et kendt ansigt anbefale et produkt (hvem). Produktet præsenteres visuelt superlækkert (hvordan), men der levnes stort set ikke plads til præsentation af selve produktets kvaliteter eller indhold (hvad), hvilket ud fra en nøgtern betragtning burde være det egentlige.

Det bedste, der kan overgå et firma, er at opnå så godt brand og anseelse i den brede befolkning, at blot firmaet (hvem) står bag et nyt produkt, så godtages dette uden skepsis og fordomme blot i kraft af firmaets anerkendelse.

Når et nyt produkt eller firma lanceres, er reklamebudgetet (= indpakningen) derfor det sidste, man skal spare på. Ofte bruges al energi på produktudvikling i blind tilid til, at hvis blot produktet er rigtig godt, så sælger det sig selv. Det gør det ikke!!!

ALBUS samarbejder med landets førende grafikere og webdesignere.

Lad os hjælpe med "indpakningen" af din hjemmeside, dit produkt eller firma!

Kontakt ALBUS for en uforpligtende snak om DIN "indpakning"