motto

Din hjemmeside har et kæmpe potentiale for indtjening

”Tid er penge”, siger et ordsprog. Ja, faktisk er tiden meget mere værd end penge. Din tid er begrænset, og du kan ikke købe brugt tid tilbage. Derfor er det vigtigt, at tiden bruges med omtanke erhvervsmæssigt såvel som privat.

Måske kan du få en stor avance ved en given handel. Men hvis du også har brugt tilsvarende meget tid på at få handelen i stand, er den knap så interessant.

I produktionsvirksomheder inddeler man tiden i tre farver; rød, gul og grøn tid. Grøn tid defineres som den værdiskabende tid f.eks. selve produktionen. Gul tid er de processer og gøremål, som er nødvendige, men som ikke direkte skaber værdi f.eks. regnskab, fakturering og transport. Rød tid er decideret spildtid.

Det kan være sundt for de fleste virksomheder at analysere sine aktiviteter ud fra ovenstående, og det lader sig gøre relativt enkelt for produktionsvirksomheder og store dele af detailhandelen. Men i mange andre fag er processerne mere komplekse, og det kan være vanskeligt at lokalisere den grønne og værdiskabende tid. Det er f.eks. tilfældet med søgeoptimering og websalg.

Det er ligesom edderkoppen, der tålmodigt spinder sit spind i håb om på et tidspunkt, at få et bytte i nettet. Det er ikke til at forudse, hvornår det vil ske. Men sikkert er det, at jo bedre og længere tid edderkoppen arbejder desto større bliver spindet og dermed sandsynligheden for at få fangst.

At opbygge og optimere en hjemmeside er et langsigtet og krævende arbejde. Mange virksomheder opfatter umiddelbart deres hjemmeside og arbejdet hermed som gul tid - altså et område der er nødvendigt, men som ikke i sig selv skaber værdi. Derved går de glip af et kæmpe potentiale for indtjening enten på deres primære produkt, mersalg eller sparet administration.

I arbejdet med hjemmesider lader gevinsten ofte på kort sigt vente på sig og fremkommer som regel først efter en vedholdende, kompetent og gedigen indsats. MEN som sådan må processen betegnes som værdiskabende, grøn tid.

Din hjemmeside er ”din butik”, som du skal drive og bygge op helt fra bunden.


Opmærksomhed

Gør din butik synlig, så kunderne kan finde den.


Omsætning

Få dine kunder til at købe noget i stedet for, at de bare lader sig inspirere til køb andetsteds.


Overskud

Tjen penge på det du sælger.